Wanneer je net begint met Google Adwords is het slim om je goed in te lezen, voordat je jouw advertentiebudget in rook op ziet gaan. Het is belangrijk om iets van Google Adwords af te weten, alvorens je investeert in online adverteren. Meer weten? Lees onze handleiding voor internetondernemers die voor het eerst aan de slag gaan met Google Adwords.

Het klinkt erg verleidelijk en de mensen van Google laten je geloven dat het ook echt eenvoudig is. Nummer één in Google op elk willekeurig keyword, dat levert toch gegarandeerd bezoekers op? Juist, dat is correct. Maar uiteindelijk wil je jouw advertentiegeld terug verdienen en winst maken. Dan is het belangrijk om niet alleen naar het aantal bezoekers te kijken, maar ook naar andere zaken.

Stap 1: zoekwoorden uitzoeken

Aller eerst is het belangrijk dat je op zoek gaat naar relevantie zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Wanneer je producten verkoopt, kun je de zoekwoorden vaak opdelen in verschillende categorieën, namelijk oriëntatiefase, beslissing maken fase en de uiteindelijke aankoop. Ondanks dat het belangrijk is om de juiste informatie aan te bieden, zodat bezoekers zich kunnen oriënteren, raden we aan om je alleen te focussen op zoekwoorden die direct geld op kunnen leveren. Je hebt niets aan betaalde bezoekers die zich alleen op je website komen oriënteren.

De keuze voor de zoekwoorden zouden dus moeten afhangen van de relevantie, de competitie en de prijs die je voor het zoekwoord betaald. Google hanteert verschillende prijzen voor verschillende zoekwoorden. Zo is het zoekwoord ‘vliegticket’ veel duurder dan bijvoorbeeld ‘Hotel Ter Schutte Den Haag’. Google vraagt meer geld voor zoekwoorden met een hoge concurrentie. We raden je aan om deze zoekwoorden te mijden, aangezien het dan een duur grapje kan worden.

Daarbij zal je een budget moeten instellen. Wanneer je net begint met Google Adwords raden we jou aan om met een laag dagbudget te beginnen om te kijken wat werkt en wat niet werkt. Op deze manier geef je jezelf ook meer tijd om de landingspagina’s te verbeteren. Daarnaast kun je kijken of het daadwerkelijk zin heeft om voor meer geld te adverteren.

Stel de advertentietekst op
Vervolgens zal je een advertentietekst moeten opstellen. Het is slim om meerdere teksten te proberen en te kijken welke het beste werkt. Het is belangrijk dat de advertentietekst direct iets zegt over de voordelen van het product. Je bent namelijk niet de enige website die in de advertentieruimte van Google vermeldt staat.

Installeer Google Analytics
Het is belangrijk om Google Analytics te installeren, zodat je weet hoe jouw website ervoor staat. We raden aan om dit wekelijks te checken om te kijken hoe jouw website ervoor staat. Het is daarbij slim om per URL te kijken wat van invloed de Google Analytics resultaten op jouw website hebben.

Het inrichten van de landingspagina’s

Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Het is niet eenvoudig om vanaf het begin een goede landingspagina op te stellen. Je zult zien dat je jouw landingspagina vaak opnieuw moet inrichten of een aantal aanpassingen moet doen. Er zijn genoeg voorbeelden van internetondernemers die flink veel geld in Google Adwords steken, veel en relevante bezoekers naar hun website krijgen maar hier niet het maximale uithalen omdat de landingspagina niet goed ingericht is.

Wil je liever iemand inhuren die verstand heeft van Google Adwords? Dan kun je de klantenservice van Google Adwords opbellen en ze om advies vragen. Wanneer je het hele traject uit wilt besteden, is het wellicht beter om een bedrijf in te huren die hier verstand van heeft. Eén van deze bedrijven is Google adwords universiteit. Breng een bezoek aan de website voor meer informatie over de gang van zaken en hun tarieven.