Als je hier bent aangekomen, heb je vast al tips gelezen over het beginnen van een webshop. Misschien denk je nu wel dat je meteen kunt beginnen en niet bezig hoeft te zijn met eventuele risico’s of manieren waarop het mis kan gaan. En inderdaad: je wilt niet onnodig koudwatervrees krijgen en het liefst gewoon starten met je webwinkel. Toch is het belangrijk om er niet zomaar halsoverkop in te springen en je bewust te zijn van bepaalde valkuilen. Want lang niet elke webshop wordt een succes en als je kunt leren van de fouten van anderen… waarom niet? Bekijk daarom deze mogelijke fouten en kom nóg beter voor de dag met je webshop!

 

1) Slechte voorbereiding

 

Dit kan op van alles slaan en kan heel breed zijn. Als je ervoor zorgt dat je elk aspect goed hebt voorbereid, kan er eigenlijk weinig meer misgaan. Het punt om mee te nemen is dat een webshop beginnen niet moeilijk hoeft te zijn, maar dat dit niet betekent dat je gewoon maar wat moet gaan aanbieden.

 

Je moet toch eerst wel iets van een business plan hebben, waar in je alles uiteenzet, van de keuze voor het product tot aan omzetprognoses. Denk aan je doelgroep, de investeringen die je wilt en moet maken, bestudeer andere, goed lopende webshops ter inspiratie, leg je idee voor aan mensen die je vertrouwt en respecteert, en kijk in je hart hoe graag je het wilt en in hoeverre je echt een ondernemend type bent.

 

Kortom, ga het zeker doen, maar ga niet over één nacht ijs. Doe alles weloverwegen en denk over elk aspect van de onderneming na, al is het maar even.

 

2) Geen overzicht hebben

 

Bij een webshop maken komt best veel kijken. Op zich heb je er zo een op poten, maar dan moet het allemaal gaan draaien en is het de bedoeling dat je overal oog voor hebt: de prijzen, kosten, winst, je klanten, tevredenheid, voorraad, kwaliteit van je producten etc.

 

Logisch, zul je zeggen. Maar vaak vind je persoonlijk een of een paar delen van het runnen van een webshop – met jouw gekozen product – heel interessant, en leg je daar veel van je focus op. Met het gevaar dat je het grote plaatje uit het oog verliest. Dat kan ook komen omdat je van bepaalde aspecten niet genoeg kennis hebt. Logisch, maar ze moeten geen ondergeschoven kindjes worden.

 

Wat ons brengt bij…

 

3) Alles zelf willen doen

 

Zelfs als je overal verstand van hebt, dan heb je simpelweg – in 99% van de gevallen – niet de tijd en energie om ook echt alles zelf te doen. Maakt niet uit hoe groot de controlfreak in jou is, je zult vroeg of laat, zeker als je flink gaat groeien, dingen uit handen moeten geven. Desnoods huur je maar een handvol mensen in, maar besteed zaken uit.

 

Wil je je vooral met het product bezighouden? Zoals het verbeteren, aanprijzen, selecteren, misschien wel het maken hiervan? Is dat waar je passie ligt en niet zozeer bij de administratie, boekhouding, marketing, en de teksten op de site? Laat dit dan door anderen doen.

 

4) Te weinig aandacht aan de cijfers besteden

 

Als je de valkuil hierboven vermijdt, zul je dit probleem waarschijnlijk niet tegenkomen. Tenzij je het natuurlijk wél zelf doet, maar niet zorgvuldig genoeg. De cijfertjes zijn misschien saai, maar wel uiterst belangrijk. Je webshop is – als het goed is – niet zomaar wat vrijblijvend tijdverdrijf; het gaat uiteindelijk toch echt om de cijfers. Tuurlijk, ook om het plezier, maar als je niet genoeg winst draait, is het gauw uit met de pret.

 

Dus zorg ervoor dat je een gedegen business model hebt, met genoeg marges op je producten, of een goede prognose waarbij je winst in ieder geval na de opstartperiode toeneemt.

 

5) Te weinig oog voor de klant: communicatie en beveiliging

 

Zonder welwillende klanten geen webshop, zo simpel is het. Dus is het ontzettend belangrijk dat je niet alleen goede producten biedt – en deze mooi presenteert etc. – maar er ook voor zorgt dat de klant zich thuis voelt op je site en webshop, dat-ie jou als aanbieder vertrouwt, en dat je toegankelijk bent.

 

Dat betekent onder meer dat je goed en op verschillende manieren bereikbaar bent (via e-mail, telefoon, chat wellicht), voor informatie of klachten. Maar ook dat je site een zichtbaar veilige omgeving is voor het doen van zaken (een veilig https-domein bijvoorbeeld), dat je bijvoorbeeld verschillende betaalmethodes aanbiedt, over keurmerken beschikt en belangrijke garanties of retourservice biedt.

 

De beste tip hierbij is om jezelf gewoon goed in de klant te verplaatsen. Wat is er bij jou voor nodig om ‘in zee te gaan’ met een bepaalde webshop?

 

6) Marketing verwaarlozen

 

Je kunt nog zo’n mooi product hebben en een mooie webshop eromheen hebben gebouwd, als niemand ervan afweet, zit het allemaal alleen maar stof te verzamelen. En dat is natuurlijk doodzonde.

 

Vergeet dus absoluut niet de benodigde liefde te geven aan het marketinggedeelte van je webshop. Doe genoeg aan SEA, SEO, promotie via nieuwsbrieven, social media, flyers desnoods. Maak advertenties, video’s, gebruik populaire kanalen om jouw product en webshop de wereld in te schieten. Kortom, schreeuw het van de daken dat jij topproducten hebt (of topaanbiedingen) en zie de klanten binnenstromen…

 

7) Te snel opgeven en de ‘fun’ verliezen

 

En zelfs als je aan al het bovenstaande denkt, gaat het misschien niet meteen even gesmeerd. Of waarschijnlijk zelfs. Schiet dan niet meteen in een dip, maar geef je bedrijf echt een eerlijke kans. Ja, misschien moet je de boel weer even goed evalueren en een en ander omgooien. Of misschien moet je even geduld hebben, wachtend op het juiste seizoen, de juiste volgers die het oppikken etc. Gooi in ieder geval niet meteen de handdoek in de ring.

 

Belangrijk hierbij is ook dat je niet alleen maar met de cijfers bezig bent en voortdurend aan het stressen bent. Denk aan je toffe product, wees creatief om dit goed aan de man te brengen, en vergeet er vooral niet plezier bij te hebben. Een voordeel: dit is aantrekkelijk voor klanten. Wat weer zorgt voor… precies!