Voor werkgevers en leidinggevenden is het delegeren van taken, één van de belangrijkste aspecten van hun werk. Taken en verantwoordelijkheden moeten overgedragen worden aan werknemers, anders blijft er simpelweg niet genoeg tijd over voor belangrijkere zaken.

Overzicht
Om taken te kunnen delegeren, is het belangrijk om eerst een overzicht te hebben van alle taken die gedaan moeten worden. Dit kan je doen door te kijken naar werkzaamheden die in het afgelopen jaar hebben gespeeld en werkzaamheden waarvan je weet dat die gaan spelen in de toekomst. Vervolgens kijk je of er taken samengevoegd kunnen worden en wie de taken het beste kunnen uitvoeren.

Taken die je zelf moet doen
Bepaalde taken moet je zelf doen. Die kan je aan niemand overlaten. Bijvoorbeeld als er een conflict speelt in het bedrijf, dan ben jij de persoon die dit moet oplossen met werknemers. Als een werkgever of leidinggevende die taak niet zelf uitvoert, dan kunnen werknemers dit niet waarderen.
Ook als de taak persoonlijke gegevens van een werknemer vereist, is het beter om het zelf uit te voeren. Dit is namelijk vertrouwelijke informatie.

Virtuele assistent
Sommige taken wil en kan je niet overlaten aan werknemers. Voor dat soort werkzaamheden, is er een oplossing. Namelijk het inhuren van een virtueel assistent.
Met Virtua Support kan je effectief taken delegeren via virtuele assistentie. Denk aan taken die te maken hebben met administratie, backoffice of onderzoek. Door een virtuele assistent in te schakelen, kan je enorm op bedrijfskosten besparen.