Een webinar is een soort online presentatie die je kunt gebruiken voor vergaderingen of om een product of dienst te presenteren. Je kunt ze ook gebruiken als aanvulling op een training die je wil verspreiden. Je bent live met elkaar verbonden en je kunt op deze manier veel mensen op afstand bereiken.

Wanneer je een webinar wil organiseren heb je daarom Internet verbinding nodig en meestal een software toepassing. Als je echter een online platform gebruikt heb je geen software verbinding nodig. Om de geluidsverbinding te creëren kun je een microfoon en luidsprekers gebruiken. Tevens kun je kiezen voor een USB- headset, deze geeft meestal een heldere verbinding en de overdracht gaat dan via een voice over Internet protocol. Je kunt een webinar organiseren vanaf een smartphone, laptop, tablet en pc. Nadat je de presentatie hebt opgenomen kun je deze simpelweg door middel van een link verspreiden naar je kijkers. Dit kun je bijvoorbeeld via de mail verspreiden. Het voordeel hiervan is dat je kijkers deze presentatie op elk moment kunnen bekijken en ook vaker terug kunnen bekijken. Bovendien heb je als kijker alleen Internet verbinding nodig en deze kun je vanaf allerlei verschillende digitale middelen bekijken. Wanneer je een telefoon gebruikt moet je naast het inloggen via Internet een telefoonnummer bellen en een code intoetsen die alleen voor jou bestemd is.
Zoals eerder gezegd kun je met een webinar veel mensen bereiken. Denk hierbij aan enkele tot duizenden. In het eerste geval is het veel makkelijker interactie met je kijkers te hebben. Wanneer webinars erg veel mensen moeten bereiken kunnen deelnemers wel luisteren maar meestal niets zelf zeggen. Wel kunnen ze voornamelijk vragen stellen via een online chatfunctie of een online platform zoals Twitter als deze wordt gebruikt. Ook kan dit via tests of polls die na de presentatie verspreid worden. Als er sprake is van weinig deelnemers kunnen ze via een microfoon communiceren.

Het kan meerdere voordelen bieden om webinars te gebruiken. Zo kun je wanneer je een product of dienst wil presenteren dus een grote groep mensen bereiken en door interactie te verkrijgen inzicht te krijgen in je doelgroep. Bovendien kun je doordat je een webinar terug kunt kijken het bereik en de impact van je boodschap vergroten. Tevens kun je extra toepassingen gebruiken, zoals slides en video’s om aan je kijkers te laten zien. Op deze manier kun je je product of dienst beter promoten. Hoe interactiever je webinar is, hoe groter je de impact van je boodschap kan laten blijken.
Verder scheelt het dat je door een webinar mensen niet hoeft te laten reizen of reiskosten hoeft te laten maken. Je kunt op een makkelijke manier je product of dienst verspreiden en hierdoor tevens besparen op de organisatie hiervan of de huur van je locatie.
Wanneer je een webinar wil organiseren maar niet goed weet hoe je dit moet doen kun je ervoor kiezen een bedrijf in te huren die je hierbij kunt helpen. Een voorbeeld hiervan is Webinar. Ze kunnen je zowel ondersteunen wanneer je de presentatie op locatie wil geven maar dit kan ook bij het bedrijf zelf geregeld worden.