Iedereen kan een mooie website bouwen of laten bouwen. Maar de grootste vraag is (waar je eigenlijk al over nagedacht zou moeten hebben, voordat je aan de website begon) hoe je bezoekers naar je website gaat krijgen. Er zijn meerdere opties om bezoekers naar je website te krijgen. Lees in dit artikel hoe het zit.

Het starten van een mooie website is tegenwoordig niet zo moeilijke. Wanneer je zelf weinig kennis hebt van websites kun je dit natuurlijk uitbesteden. De grootste uitdaging ligt bij het vergroten van de vindbaarheid van jouw website en hoe je meer bezoekers naar je website gaat krijgen. Je zult hier goed over moeten nadenken, doelstellingen voor je website moeten stellen en vervolgens een plan moeten maken hoe je deze doelstellingen denkt te realiseren.

Doelstellingen opstellen

Alvorens je website online gaat is het slim om doelstellingen op te stellen. Wat wil je met je website bereiken? Hoeveel bezoekers denk je naar je website te krijgen en wat is de conversieratio? Op basis van het onderwerp, de concurrentie en het aantal keer dat een zoekwoord gebruikt, kun je de doelstelling opstellen. Wanneer je kiest voor SEO zal het langer duren om je doelstellingen te bereiken in vergelijking met betaald adverteren. Maar bij SEO heb je er meer aan op de langere termijn.

Het is belangrijk om doelstellingen te stellen voor je website. Wanneer je dit niet doet, is het lastig om de website bij te sturen. Zonder plan kom je nergens. Websitebeheerders die geen doelstellingen opstellen, zullen zien dat ze vaak te lang aan een website werken zonder dat het geld oplevert. Bij het stellen van doelstellingen hoort ook een evaluatie. Heb je je doelstellingen bereikt? Waarom heb je ze wel of niet bereikt? Wat zijn de vervolgdoelstellingen?

Vindbaarheid zoekmachines

De meeste websites of webwinkels willen bovenaan in Google staan. Dit kan wanneer je voor betaald adverteren kiest (bijv. Google Adwords), maar wanneer je hier geen budget voor hebt of het adverteren te duur is, blijft SEO als enige optie over. Bij SEO probeer je op een natuurlijke wijze bovenin Google te komen. Dit kost veel tijd en bij bepaalde onderwerpen en zoekwoorden is het onbegonnen werk. Denk bijvoorbeeld aan de mode industrie. Er zijn ontzettend veel kleding webwinkels, waardoor het lastig is om bovenin google te komen.

In dit geval is het wellicht beter om op een andere manier bezoekers naar je website te krijgen, denk bijvoorbeeld aan sociale media of e-mail marketing. Wanneer het je lukt om hiermee bezoekers naar je website te krijgen, kom je vanzelf een keer hoger in Google te staan, helemaal wanneer jouw website een aantal jaar bestaat. Houd er wel rekening mee dat je SEO aan de achterkant van jouw website in orde moet zijn.

De vindbaarheid via sociale media

Via sociale media kun je het aantal bezoekers naar je website toe verhogen. Echter zal je zien dat het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt niet consequent is. Je zult zien dat het aantal bezoekers omhoog schiet na een goede post op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Het verkrijgen van bezoekers via sociale media is niet eenvoudig en je zult een duidelijk social media plan moeten maken om succesvol te kunnen zijn.

Wanneer je zelf weinig tijd hebt of geen verstand hebt van SEO en sociale media dan kun je er voor kiezen om iemand in te huren, die zich bezig gaat houden met de vindbaarheid van jouw website. Het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat het goed gebeurt. Meer weten over de vindbaarheid van je website verhogen? Neem dan eens een kijkje op vindbaarheid website verhogen.